Zdrowe stawy dla początkujących

Zdrowe stawy dla początkujących
November 15th, 2016, HealthNow, 1 Comment

Wiemy, że mamy stawy i to, że pomagają nam się poruszać. Wielu z nas nie poświęca im jednak na tyle dużo uwagi, na ile zasługują. Niedawne badania wykazały, że 7 na 10 Amerykanów powyżej 34 roku życia, doświadcza okazjonalnie sztywności stawów. 62% obecnych 30- i 40- latków przyznaje się do niepokoju związanego ze stanem zdrowia ich stawów. A więc co możemy zrobić by o nie zadbać?



Czym są stawy?

Zacznijmy jednak od początku. Czym w ogóle jest staw? Według definicji to połączenie między składnikami szkieletu. Największym problemem w stawach jest tarcie i dlatego powierzchnie stawowe kości pokryte są bardzo odporną na ścieranie chrząstką szklistą. I to właśnie zdrowa chrząstka stawowa sprawia, że możemy się poruszać nie odczuwając bólu, zapobiegając tarciom kości o kość.

Mocne i elastyczne stawy są istotne dla niemal każdej codziennej czynności. Nieważne czy biegasz, podnosisz szklankę, kręcisz głową czy bawisz się z dziećmi, wszystkie te czynności są zależne od ruchu twoich stawów. Mówiąc najprościej, stawy są bramą do aktywnego i zdrowego stylu życia. To dlatego należy o nie dbać i troszczyć się już od wczesnych lat, by na starość nie skarżyć się na dolegliwości bólowe.

Chociaż posiadamy znaczną wiedzę na temat głównych stawów np. kolan, pleców, karku czy nadgarstków, to jednak należy zwrócić uwagę, że posiadamy 147 stawów w całym organizmie człowieka i musimy dbać o nie wszystkie.

Zbyt często funkcjonowanie naszych stawów uznajemy za pewnik, nie myśląc o tym, że mają nam służyć całe życie i już teraz należy o nie zadbać tak jak dbamy o zęby, włosy czy cerę. To jaką sprawnością będziemy się cieszyć na starość, zależy od tego, jak wiele uwagi i działań poświęcimy wzmacnianiu stawów.

Co zrobić by mieć zdrowe stawy?

Na co dzień nieustannie dokładamy pracy naszym stawom, nadmiernie je obciążając i zmuszając do wzmożonego wysiłku. Głównym negatywnym czynnikiem jest nadwaga i otyłość, które wywierają silny nacisk na stawy, powodując ich szybszą degradację i zdeformowanie. Już samo zrzucenie nadmiernych kilogramów przyczynia się do wydłużenia życia w pełnej sprawności. Niższa waga ułatwia również uprawianie szerszej gamy sportów, co dodatkowo przyczynia się do poprawy kondycji. Innymi czynnikami są np. nieprawidłowa postawa, złe nawyki siedzenia, dźwiganie.

Zdając sobie sprawę z wpływu naszych działań tu i teraz, warto zacząć dbać o stawy, odżywiać je i wzmacniać mając lat 30, by służyły do późnej starości. Oczywiście trudno dostarczać w diecie produktów bogatych w kolagen czy glikozaminoglikany. Można wspierać prawidłowe odżywianie suplementami diety zawierającymi te składniki np. wyciąg z zielonych małż i zaangażować się w systematyczne uprawianie sportu. Pamiętaj by zawsze zrobić rozgrzewkę, a po treningu wycisz organizm i rozciągnij się.

Wielu pacjentów w obawie o swoje stawy rezygnuje z aktywności na rzecz odpoczynku, jako jedynego sposobu do wyzdrowienia. Ruch jest znacznie lepszym rozwiązaniem, należy wykonywać nieinwazyjne, łagodne ćwiczenia jak joga czy aerobik wodny, według własnych możliwości. Pamiętaj: każde ćwiczenie jest lepsze niż żadne. Im więcej się ruszasz, tym więcej organizm ci odda.

Stawy starzeją się w naturalny sposób. Istnieją jednak kluczowe kroki zapobiegawcze, aby utrzymać stawy mobilne, odżywione i wzmocnione. Po pierwsze: zwróć uwagę na zdrowie swoich stawów we wczesnym okresie życia, zanim będą potrzebowały większej uwagi. Po drugie: zajmij się przebytymi urazami prawidłowo, przestrzegając terminów leczenia i rehabilitacji. Wielu pacjentów bagatelizuje drobne urazy doprowadzając do ich komplikacji i długotrwałego leczenia, a nieraz nawet nieodwracalnych uszczerbków na zdrowiu. Nieważne, czy skręcisz kostkę biegając, czy nadwyrężysz ramię podnosząc walizkę, wsłuchaj się w swoje ciało i reaguj adekwatnie do sytuacji. Czasem warto na chwilę odpuścić by powrócić do zdrowia, niż mimo urazu trenować dalej i pogarszać sytuację.

Skonsultuj się z lekarzem, zadawaj pytania, podejmuj wszelkie kroki by utrzymać swoje stawy w pełni zdrowia, aż do późnych lat starości. 

Blog Related Article

Zielone małże – naturalna alternatywa w zwalczaniu bólu stawów. Problemy ze stawami mogą dotyczyć wszystkich, niezależnie czy jest to zaawansowana choroba reumatoidalnego zapalenia stawów RZS, rekonwalescencja po urazie czy też przeciążone stawy zbyt intensywnym wysiłkiem fizycznym. Każdy, kto zetknął się z tym problemem wie, jak długo trwa lec...
Read More