Dlaczego kolagen jest tak potrzebny sportowcom… i nie tylko?

Dlaczego kolagen jest tak potrzebny sportowcom… i nie tylko?
February 27th, 2020, HealthNow, 0 Comments

Dlaczego kolagen jest tak potrzebny sportowcom… i nie tylko?

Co to jest kolagen?

Kolagen to białko fibrylarne- włókienkowe, które jest głównym składnikiem substancji międzykomórkowej organizmów zwierzęcych, nadające odporność tkankom na rozciąganie. Wpływa na elastyczność i wytrzymałość mechaniczną tkanek, przez co jest często określane mianem najważniejszego białka tkanki łącznej.


            


Kolagen jest głównym białkiem w skórze, ścięgnach i kościach. Chroni organizm przed bakteriami i substancjami toksycznymi poprzez oddziaływanie na błony śluzowe. Występuje więc naturalnie w organizmie, ale z wiekiem jego ilość spada. Przekłada się to na pogorszenie pracy stawów, osłabienie włosów, a także spadek jędrności skóry. W konsekwencji obserwujemy coraz większe zmarszczki na skórze i odczuwamy różne bóle (najczęściej kręgosłupa i kolan) lub ogólny efekt przeciążenia organizmu.

Oznaki braku kolagenu:

  • Zmarszczki
  • Rozstępy
  • Cellulit
  • Luźne fałdy skóry
  • Matowe i słabe włosy i paznokcie
  • Słaby wzrok
  • Zgarbiona sylwetka
  • Częstsze kontuzje
  • Słabsze kości

Organizm ludzki z wiekiem produkuje coraz mniej kolagenu, dlatego po 25 roku życia, dieta stanowi główne źródło tej substancji. Na braki kolagenu najbardziej narażeni są sportowcy oraz osoby aktywne fizycznie. Należy pamiętać, że białko kolagenowe stanowi złożoną cząsteczkę, w której skład wchodzą unikatowe aminokwasy, które powodują gorsze wchłanianie substancji z pokarmu.

 

Rola kolagenu w organizmie:

  • Wytrzymałość i elastyczność skóry
  • Wytrzymałość ścięgien na zerwania
  • Odporność kości na złamania
  • Nawilżenie skóry, odpowiednia struktura i elastyczność
  • Dobry wzrok
  • Zapobieganie osteoporozie
  • Wspieranie gojenia ran
  • Łagodzenie bólu mięśni
  • Regulacja metabolizmu
  • Poprawa pracy układu krążenia
  • Redukcja obrzęków
  • Łagodzenie bólów reumatycznych
  • Detoks

Jak przyspieszyć produkcję kolagenu w organizmie?

  • Dostarczać organizmowi dodatkowych substancji odżywczych usprawniających tworzenie się kolagenu. Zaliczamy do nich przede wszystkim witaminę C oraz A i E, związki krzemu i flawonoidy.
  • Suplementacja kolagenu. Najlepsza forma to rozpuszczalna, która w swym składzie zawiera dodatkowo wymienione wyżej witaminy
  • Jeść pokarmy z dużą zawartością kolagenu, tzn. golonki, kurze łapki, galaretki. Niestety ze względu na wątpliwe walory smakowe oraz sporą podaż kaloryczną, nie jest to najlepsze rozwiązanie, dlatego suplementacja okazuje się często lepszym wyborem. 


Blog related

Blog Related Article

Zielone małże – naturalna alternatywa w zwalczaniu bólu stawów. Problemy ze stawami mogą dotyczyć wszystkich, niezależnie czy jest to zaawansowana choroba reumatoidalnego zapalenia stawów RZS, rekonwalescencja po urazie czy też przeciążone stawy zbyt intensywnym wysiłkiem fizycznym. Każdy, kto zetknął się z tym problemem wie, jak długo trwa lec...
Read More