5 wyjątkowych składników na wzmocnienie odporności w jednym kubku

5 wyjątkowych składników na wzmocnienie odporności w jednym kubku
November 9th, 2016, HealthNow, 1 Comment


Nadszedł ten okres w roku, kiedy nasza odporność zostaje wystawiona na próbę. Jak się bronić przed zimnem, wiatrem i deszczami, by się nie przeziębić i zostać klientem apteki?
Jest wiele naturalnych produktów, które pozytywnie wpływają na nasz układ odpornościowy, ale możemy połączyć je razem tworząc prawdziwą bombę witaminową.

Czystek

Pewnie już o nim słyszałeś, ale ciągle nie wiesz o co właściwie z nim chodzi. Jest to ozdobny krzew, który rośnie dziko w Europie pd-wsch i obecnie przeżywa swoją drugą młodość. Wysuszone zioło czystka zawiera duże ilości polifenoli, które charakteryzują się silnym działaniem przeciwzapalnym. Działanie antyoksydacyjne pozytywnie wpływa na oczyszczanie organizmu z toksyn i eliminacji wolnych rodników. W okresie jesienno-zimowym może stanowić niezbędną pomoc w walce z wirusami. Herbata z czystka zalecana jest do regularnego picia, może śmiało zastąpić tradycyjną czarną herbatę. 

Jarmuż

Jarmuż to odmiana kapusty o długich, pomarszczonych liściach, która od niedawna zaczyna być doceniana w Polsce, podczas gdy w Skandynawii od lat są już znane jej właściwości zdrowotne. Kolorowe liście tej rośliny to bogactwo białka, błonnika, witamin- głównie C i K a także soli mineralnych- wapnia, potasu oraz sulforafanu – silnego przeciwutleniacza. Dowodzi się, że związek ten ma istotne właściwości antynowotworowe. Ważne, aby obróbka termiczna jarmużu, podobnie jak innych kapustnych m.in. brokułów, trwała krótko 3-4 minuty lub spożywać na surowo np. w smoothis aby nie stracić cennych właściwości leczniczych 

Dodatkowo, jarmuż zawiera karotenoidy (beta karoten, luteinę, zeaksantynę), które również są antyutleniaczami, wzmacniając tym samym antyosksydacyjne działanie jarmużu. 

Kiwi

Nie jest niespodzianką, że kiwi to przede wszystkim źródło witaminy C. 100 g tego owocu, czyli średnio jeden owoc to aż 93 mg tej witaminy. Spożywając jedno kiwi dziennie zaspokajamy 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Kiwi zawiera więcej tej witaminy niż cytryna i pomarańcza. Witamina C to przeciwutleniacz, który z pewnością wzmocni organizm w walce z przeziębieniem. Z kolei kiwi włączone na stałe do diety zmniejszy ryzyko rozwoju przeziębienia.

Spirulina

Spirulina, czyli algi morskie to niezwykła, mikroskopijna roślina, która nie ma sobie równych pod względem zawartości składników odżywczych. Nazywa się ją czasem Mlekiem Ziemi z powodu niezwykle dużej zawartości kwasu gamma- linolenowego (GLA). Bierze on udział w biosyntezie substancji, które obniżają ciśnienie krwi, zmniejszają ryzyko zakrzepów wewnątrznaczyniowych oraz działają przeciwzapalnie wspomagając układ immunologiczny. 

Składniki (porcja 300 ml):

200 ml - herbata z czystka (ostudzona)

1 kiwi

Garść jarmużu

Sok z połowy cytryny

½ łyżeczki spiruliny

Przygotowanie:

Do miksera wlej ostudzoną herbatę z czystka, dodaj opłukany jarmuż, świeżo wyciśnięty sok z połowy cytryny, obrane kiwi i spirulinę. Całość dokładnie zmiksuj.  Najlepiej spożyć bezpośrednio po sporządzeniu. 

Wskazówka:

Jeśli chcesz urozmaicić nieco przepis, można jarmuż częściowo zmieszać ze świeżymi liśćmi szpinaku.